יום חמישי, 27 בפברואר 2014

מסלול ריצה\הליכה - 22 ק"מ בהרי ירושלים. דרך בורמה - בית מאיר- נחל כסלון.


ריצטיול- 22 ק"מ .

דרך בורמה - בית מאיר- נחל כסלון.









  • דרך בורמה המקורית- הייתה דרך שנסללה במהלך מלחמת סין-יפן השנייה, הובילה אספקה מבורמה לדרום סין ועקפה את השליטה של כוחות האימפריה היפנית בנמלי הים. תאריך הבנייה: 1938  אורך: 1,154 ק"מ.
  • דרך בורמה הישראלית - היא דרך עוקפת ששימשה כמעבר לכוחות צבא ישראלים ואספקה מאזור קיבוץ חולדה לירושלים. דרך זו נסללה כדרך עפר במהלך מלחמת העצמאות מאחר שהכביש מהשפלה לירושלים נחסם בלטרון ובשער הגיא.
  • לא ברור מי מצא את קטע המעבר שדרכו תיסלל לימים דרך בורמה, הגרסה הרווחת מספרת על שלושה לוחמי הגדוד השישי של חטיבת פלמ"ח-הראל, אריה טפר, יאיר מונדלק ושלמה בן שלום ששהו בקיבוץ קרית ענבים והיו חייבים לרדת לשפלה. בליל ה-21 במאי הם ניווטו בדרך מסאריס (שורש) ועד חולדה, הם עשו זאת ברגל ובחשיכה וכך לא התגלו על ידי שוכני הכפרים שבדרך (כלומר בית ג'יז ובית סוסין כיוון שבית מחסיר ודיר מוחסיין, כבר נכבשו במבצעים קודמים). על פי גרסה אחרת ,הדרך התגלתה בידי משה ( מוסה ) אשד ושני לוחמים שיצאו עימו בליל ה-28 במאי. משה אשד מומחה לג'יפים זיהה שזאת דרך שבה יכולים לעבור ג'יפים בדרך לירושלים והוא מיהר לדווח על כך למפקדה. תאריך הבניה: 1948. אורך: 14-15ק"מ. ( ויקיפדיה)
  •  בלינק המצורף ניתן לראות את המפה מוגדלת: מסלול הריצה 22 ק"מ



    איך מגיעים:

    נוסעים על כביש מס 1 לכיוון ירושלים. במחלף שער הגיא ישנה פנייה לכביש מס 38.
    יש לפנות ימינה למגיעים ממערב (גוש דן) ולאחר כ- 1.5 ק"מ ישנה תחנת דלק פז בצד ימין של הכביש, שם יש חניה בשפע + שירותים ומקום לאכול.  אורך הריצה: 22 ק"מ. זמן הריצה : 3-5 שעות. 
    דרגת קושי:  3  (1-קל, 5 אתגרי ביותר). נק' התחלה וסיום: חניון דרך בורמה. 
    עונה מומלצת: כל השנה ( בקיץ עדיף להתחיל מוקדם בבוקר) 
    על הגב: לפחות 2 ליטר מים, תמרים ו או חטיפי אנרגייה,( כדורי מלח לימים חמים), נייד, מצלמה, בקיץ חובה כובע! 
    נק התחלה\סיום - חניון דרך בורמה

    אופי המסלול:

    כביש מס'1 ודרך בורמה עצמה נמצאים במרכזו של פרוזדור ירושלים, שמהווה לדעתי את תמצית הנוף הישראלי.
    יערות האורנים שקק"ל שתלו במרוצת השנים, משולבים עם טרסות קדומות שעליהן מפוזרות וגדלות להן צמחייה ים תיכונית שאופיינית לאזורנו.
     הריצה עצמה מזכירה נופים ממדינות אחרות ברחבי העולם, בעיקר בחורף ובעונות המעבר שאז הירוק ושלל צבעי הטבע  זועקים החוצה. לכן כל מי שמתחבר לנוף הררי עם נופים עוצרי נשימה זה המקום והכל במרחק של כמה דק' מהמרכז. ישנם קטעים בריצה שהטיפוס הוא קשה ומאד תלול. השביל נוח אבל השיפוע הוא חזק ביותר.
     הפיצוי מגיע מיד שמגיעים לפיסגה שם ניתן לראות את שפלת החוף ואפילו את ים התיכון.
    בחורף ניתן בהחלט לרוץ קטע זה. רק כדאי להיערך עם ביגוד מתאים כי יכול להיות קר בקטעים הגבוהים. אין נק' מים בדרך, לכן יש לקחת הכל על על הגב. ובקיץ כמובן לא לרוץ בשעות החמות ולקחת מספיק מים. וכמובן פרטי לבוש המגנים מהשמש.

    תיאור המסלול:

    חניון דרך בורמה -  כביש בית מאיר.
    הריצה מתחילה מחניון על כביש 38 שם ניתן להצטייד בכל הנדרש. יש לחצות הכביש בזהירות עד  לתחילת הקטע התלול של דרך בורמה. הקטע הבא הוא מהקטעים התלולים והקשים של הריצה, ומה שמוסיף לקושי היא העלייה  שמגיעה ללא שום חימום לפני כן. לכן יש להתחיל בקצב  איטי, כי הטיפוס מתחיל בצורה מתונה ואז אחרי 2-3 ק"מ הכביש מתעקל ומטפס בצורה קיצונית עד שמתחילים לראות את הבתים הראשונים של בית מאיר.
    לכל אורך השביל ישנם קטעים שבהם ניתן להציץ בין הצמחייה העשירה ולראות את העיר מודיעין ואת כל שפלת החוף, גוש דן ואפילו חלקים של הים ניתן לראות.  הפריחה בעונת החורף \אביב היא מהיפות שניתן לדמיין. ובכל פינה צצות להן בעיקר רקפות, ומדי פעם גם כלניות. השביל נוח ומספיק רחב לריצה ומעבר כלי רכב. אני ממליץ לרוץ את קטע זה עם הפסקות של דקה+- , כל כמה ק"מ. על מנת לשמור על הכוח ולא לתת לדופק לעלות, מה  שיקשה על המשך הריצה.

    מודיעין ושאר ערי החוף, נק תצפית בטיפוס לבית מאיר


    אני יצאתי לריצה הזו  בבוקר חורפי\ שמשי, כך שהשמש רוב הזמן הייתה מולי, והאירה את כל אזור בית מאיר ושפלת החוף בתאורת בוקר חורפית ונעימה. השמש אמנם היתה מולנו אבל לא הקשתה יותר מדי עליי ולשאר רוכבי האופניים שנאבקו בטיפוס קשה שגרמה לשרירי התאומיים להיות במצב עבודה אינטנסיבי... 
    כשמגיעים לקטע בו יש צומת T , יש לפנות ימינה ומס' מטרים לאחר  מכן יש לחצות את הכביש עם המסלול המסומן של החברה להגנת הטבע, לכיוון נחל כסלון.

    רקפות בשיא פריחתן  על דרך בורמה.


    כביש בית מאיר למערת בני ברית :

    לאחר חציית הכביש בק"מ ה-4 הריצה מתחילה לרדת  לתוך נחל כסלון המרהיב הירוק והמיוער.
    כ-100מ'  מחציית הכביש ישנו צומת T, פונים שמאלה וממשיכים כ- 5 ק"מ ק"מ על השלוחה עד שהשביל  מגיע למפגש עם נחל כסלון.
    הריצה בקטע זה הוא מרהיב, עם נוף שמזכיר נוף אלפיני. השביל רחב ונוח לריצה והירידה לא תלולה ישנה תנועה של מס' רוכבי אופניים ומטיילים אחרים שככל הנראה גרים באזור.
    הנוף לאט לאט נפתח והיופי של האזור מתגלה לנגד עיניי. ברכסים שממול השביל ניתן לראות את הישובים שמסביב: שורש, קרית ענבים וצובה.
    הריצה ככ נוחה ונעימה לעיניים שהתשישות  מהעלייה שרק לפני כמה דקות התנשפתי בצורה מהירה, נעלמה. התוואי של הנחל רק הולך ומשתפר, וללא ספק החלק הקשה של הריצה די מאחוריי. (חוץ מעלייה קטנה וערמומית ליד מערת בני ברית)


    הצומת בסוף העלייה לבית מאיר, יש לפנות ימינה.









    הצומת לאחר חציית הכביש ,יש לפנות שמאלה.

    מערת בני ברית- נקודת סיום.

    הריצה בתוך נחל כסלון היא אחת מהחוויות היותר מיוחדות שאפשר למצוא פה בארצנו הקטנה בכל מה שקשור לריצות שטח. הריצה ברובה תהה מוצלת עם תוואי נחל מצוקי ומיוער.
    השביל מאד מאד נוח המאפשר להגיע למהירות גבוהה למדי אם מעוניינים בכך כמובן.
    לאחר הירידה מהשלוחה של בית מאיר, השביל מתחיל להתפתל על קרקעית הנחל. אם רצים בחורף במהלך ימים גשומים הריצה תהה מלווה בנחל זורם, שקשה לתאר את היופי שבדבר.
    ריצה חורפית שמי גשמים ממלאים את נעלי הריצה וכמובן את שבילי הרי יהודה זו ללא ספק סיבה מספיק טובה לקום מוקדם ולהגיע לאזור זה .

                                                                                              נוף טיפוסי והשביל הראשי  בנחל כסלון
    קטע הריצה שבנחל כסלון, מסתיים בחניון יחסית גדול (אין שם מים). ישנה מערה להתייחדות עם קורבנות השואה. המקום קרוי על שמה של אנה פרנק.

    אני ממליץ לבצע הפסקה של כמה רגעים ומיד להתחיל בטיפוס הקצר התלול והמאד מקפיץ את הדופק, שנמצא בצדדו הדרומי של הערוץ.( ולא צפוני!)
    לפני הטיפוס אני גם ממליץ לקשור שוב את השרוכים, לשתות משהו זריז, לחזק את רצועות התיק וכמובן להיישיר מבט נוסף בטיפוס  ולהתחיל בריצת טיפוס ! !
    אורך הטיפוס הוא בערך 1 ק"מ ומגיע עד לכביש הראשי שמוביל לישוב כסלון.
    לטפס בזהירות וכמובן לרדת ביתר זהירות כי ישנם כמה מקומות שהם על שפת תהום. לרדת בריצה זה אפשרי אבל לאט ולתת תשומת לב היכן הרגל נמצאת בכל צעד ושעל...

    הטיפוס מתחיל בקיצוניות ונמשך ביתר קיצניות למעלה עם מס מדרגות עץ,  ומספר עצים שנפלו ויש לטפס מעל הגזעים שלהם.
    בסוף העלייה להסדיר את הנשימה ליהנות מהנוף הכ"כ יפה שמשתרע ממש מתחת למצוק שזה עתה טיפסנו.
                                                          טיפוס מערת בני ברית....לא פשוט בכלל אבל שווה כל צעד
    לאחר הירידה התלולה השביל של נחל כסלון ממשיך להיות נעים ביותר לריצה ומס' מאות מטרים לאחר מכן הוא מתחבר לכביש סלול. עם סוג של שער אבנים המציין את הכניסה ליער הקדושים.
    הריצה ממשכיה משם עד לכביש מס 38.  לא לחצות את הכביש !
     יש לפנות צפונה, ימינה על כביש הכורכר  המקביל לכביש הראשי ולהמשיך כ-3  ק"מ על שחולפים על הישוב מסילת ציון ומיד לאחר מכן נק' הסיום המיוחלת.

     סה"כ הריצה היא כ- 22  ק"מ . סה"כ טיפוס מצטבר: 500 מ'.  ירידה מצטברת: 496 מ.
    רוב רובה של הריצה היא מישורית או ירידה מתונה, ישנם מס' עליות מאד תלולות שנותנות לריצה אופי אתגרי ומעניין מאד...
    בהצלחה וריצה נעימה לכולנו !
    צורי


























  • אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה