יום חמישי, 13 בפברואר 2014

מסלול ריצה\הליכה- 40 ק"מ - חוף ים. אשקלון פלמחים

אשקלון- חוף פלמחים.

אשקלון מוזכרת לראשונה בכתבי- המארות המצריים מן המאה ה-19 לפני הספירה. ראשיתה לפני כ-5000 והיא נחשבת לאחת הערים העתיקות בעולם אשר היו ערש התרבות האנושית. הודות למצבה האסטרטגי המיוחד מילאה אשקלון תפקיד חשוב בהיסטוריה העתיקה של המזרח. המצרים הכירו בחשיבותה וכיבושה חקוק כתמונה על פני קיר מקדש מימי רעמסס השני. בתקופת המקרא הייתה אשקלון אחת מחמש הערים החשובות של הפלשתים לאורך מישור החוף.
שמה של אשקלון נגזר מהשורש שקל והוא מופיע בכתב החרטומים על שבר חרס בגרסה אסקלא.               (אתר עיריית אשקלון)

איך מגיעים: נוסעים בכביש 4 לכיוון דרום, עוברים את אשדוד ובצומת אשקלון דרום פונים ימינה. נוסעים בשדרות בן גוריון לפחות כ-5 דק עד כיכר השנייה. פונים שמאלה בכיכר לרחוב ת. בן עמר עד שמגיעים לחנייה הראשית של הגן הלאומי פארק אשקלון.
אורך המסלול: 40 ק"מ לכיוון אחד. ( ניתן גם להתחיל בחוף פלמחים)
נק' התחלה: גן לאומי פארק אשקלון.  נק' סיום: חוף פלמחים. עונה מומלצת: כל השנה.(בקיץ עדיף להתחיל לפנות בוקר). להעמיס על הגב: מים, תוספי אנרגיה, מגבת\ סמרטוט לניגוב מי הים והחול, נייד, כסף.
ריצה בקיץ: מומלץ עם חולצה בעלת שרוולים ארוכים, כובע רחב שוליים, משקפי שמש, כדורי מלח, לפחות 2 ליטר מים.
(1-קל\5-קשה מאד ) דרגת קושי : 4
מפת הריצה- לפרטים נוספים להיכנס בלינק: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qkajcipxutnuwzsi
אופי הריצה:
ריצה זו מתאימה לכולם. אם נפשכם חפצה בריצה אתגרית על חופי דרום ישראל . זה המסלול !
אם אתם יותר בקטע של לעשות את זה במקטעים. גם אפשרי ולא פחות יפה.
הריצה עוברת ברובה על החול הרך והקשה שצמוד למים. ישנם מס קטעים עם מעקף סביב נמל אשדוד, ועל כן הריצה עוברת על מדרכות העיר לאורך מס קמ בודדים.
הריצה מדהימה, נופי חוף קלאסיים שלא נגמרים. בקטע האחרון שבין אשדוד לפלמחים הריצה נעשית קשה, אתגרית ומאד מבודדת ועל כן מעניינת מאד !
ניתן לרוץ בכל עונות השנה. בחורף מומלץ להביא משהו חם ללבוש תוך כדי ואחרי ובקיץ עדיף להתחיל מוקדם בבוקר בכדי לא להיכנס לשעות החמות.
אני ממליץ להביא את נעלי הריצה הקשוחות שיש לכם אם כי לא חובה.. גרביים להחלפה גם אופציה.
היציאה מאשקלון...

המסלול:
התחלה: הריצה מתחילה על חוף הים שבדרום העיר אשקלון, שהפנים פונות צפונה לכיוון חופי אשדוד ופלמחים. לאחר מס קמ מגיעים למרינה הקטנה והמשפחתית של אשקלון, שם ניתן לבצע מנוחה קטנה עם מילוי המים.
ישנם עוד מספר נק' מים לאורך חופי אשקלון כפי שמצוין במפה. לכן עדיף לשתות מהברזיות ולשמור את המים לקילומטרים הבאים.
בשלב זה אפשר גם לרוץ על הטיילת החדשה של העיר שמקבילה לקן החוף. הטיילת ממשיכה כ-5 קמ  ובסופה ניתן ללא בעיה לחזור לחוף.
הריצה ממשיכה צפונה לכיוון נמל אשדוד שניתן כבר לראותו באופק. התחנה הבאה היא חוף ניצנים שם ניתן לבצע הפסקת מים ואוכל למי שהרעב החל לתת בו סימנים.
חוף ניצנים: לאחר כ-10 קמ. חוץ ניצנים המפורסם ומרהיב ביופיו מגיע בדיוק מתי שצריך. ישנה מסעדה שניתן לאכול משהו וכמובן למלות את המים שברשותנו.
כמה קמ דרומית מהחוף ניתן לראות את מקום הטלת ביצי צבי הים .המקום מגודר עם שלטים, אם יש לכם מזל אולי תזכו לראות את אחד מחיות הים היותר גדולות שיש באזורנו.
 לאחר מנוחה קצרה הכיוון הכללי הוא  העיר אשדוד שנמצאת כ-5 ק"מ מניצנים. הריצה ממשיכה להיות על קו המים. ויש לנסות לחפש תמיד את החול הקשה שיותר נוח ופחות מעמיס על קרסולנו.
 אשדוד: חופי אשדוד ברובם יהיו עם מלתחות ונק' מים כפי ציינתי במפה. אפשר לנוח שם .אפילו מומלץ לנקות קצת את החול בנעליים. אולי גם לרחוץ את כפות רגלינו מהחול, רחצה שתחסוך שלפוחית בהמשך הדרך. הריצה ממשיכה לאורך חופי אשדוד עד שמגיעים לנמל אשדוד.
בקמ ה-20, יש לפנות ימינה, ולעלות על הכביש שמקיף את נמל אשדוד. הכיוון הכללי הוא צפונה. ויש להגיע לאזור התעשייה ובתי הזיקוק של אשדוד כפי שמצוין במפה.
לאחר חציית אזור בתי הזיקוק, הכביש מגיע לנתיב הישן של רכבת ישראל. (מזרח מערב). יש עדיין סמנים של המסילה וקורות עץ גדולים. זה סימן לפנות שמאלה לכיוון מערב. עד הפגישה המיוחלת שוב עם חוף הים.

קבלת הפנים על החוף בין אשדוד לפלמחים.

בין אשדוד לפלמחים:
ברגע שמגיעים לקן המים לאחר העיקוף הארוך של נמל אשדוד, הכיוון הוא צפונה לכיוון פלמחים .
הריצה בקטע הקרוב, הוא החלק הקשה של המסלול ללא ספק. החול בקטע זה הוא עם אבנים, צדפות וסלעים גדולים שמקשים מאד על ריצה זורמת. יש מצבים לאורך מס ק"מ שהריצה תהה על חול רך שמרבית מהנעל תהה שקועה בחול . מומלץ לעבור להליכה ברגע שהנשימה והדופק מגיעים לקצבים גבוהים.  אפילו הפסקה קצרה לשתית מים או חטיף יכולים לעזור.

רצועת החוף הזו היא שטח אש של חיל האוויר, על כן כדאי לוודא שהריצה היא בסופי שבוע או בחגי ישראל אז השטח פתוח לקהל הרחב. ניתן להיכנס ביום רגיל, אין שום גדר או שער. אבל ממליץ להקפיד על כללי בטיחות.
החוף עצמו מדהים ושקט בצורה יוצאת דופן, וקשה להאמין שישנה פנינה כה מיוחדת במרכז הארץ. החוף מבודד וניכר לעין שכמעט ואין לו מבקרים במהלך העונה. על כן אפשר וכדאי לבצע מנוחה על הים, להיכנס לרחצה קצרה ו''להקשיב ללב לים ולכאב...'' (אהוד בנאי)
כי אין הרבה מקומות בארץ עם כזה חוף יוצא דופן.

מנוחה קלה בקמ ה 35, כמעט פלמחים...

סוף המסלול- חוף פלמחים-40 קמ:
15 הקמ האחרונים והקשים של הריצה מסתיימים בחוף שלדעתי הוא אחד היפים בארץ.
הסוף המיוחל מביא איתו מסעדה, מקום להתקלח וכמובן מילוי מים ובירה קרה חומוס מקומי !
ממליץ להיכנס מיד לים, תוך כדי שיחרור ומתיחות. הכניסה למים אידאלית לשרירי הרגלים ומבצעת שיחרור רגיעה ומנוחה מושלמת לגופנו הדואב והמסופק ...